ne ne ne ne ne ne ne

menai ir Menas

kaltenbach

Kas yra Menas? Labai paprastas klausimas, bet ne vieną diskusiją beieškant atsakymo į jį įvaręs į aklavietę. Kažkaip labai keista, kartais atrodo – didžiulė painiava dėl nieko.

Kas žino, kas tai yra, tas turi savo įsivaizdavimą apie tai, daugiau nieko, todėl, kad daugiau nieko ir nėra ir todėl visos pastangos apibrėžti Meną, kaip kažką apčiuopiamo yra bergždžios. Paradoksas – kiekvienas apibrėžimas bandantis apibrėžti Meną yra susiaurinantis, bet mes vistiek norim apibrėžti kažką kaip “vieną” žodžiu “Menas”. Kas yra tai? Ir kodėl mus tai atrodo kaip “viena”? Štai kur yra klausimai. Kitaip sakant, reikėtų klausti ne “kas yra menas?”, o kas yra tai ką mes norim pavadinti “Menu” bendrai. Dar kitaip sakant, Menas neegzistuoja, bet egzistuoja kažkas, ką mes norim pavadinti Menu. Sakiau, kad paradoksas.

Sekantis klausimas, kodėl, jeigu tai egzistuoja, mes tiesiog negalime to apibrėžti? Todėl, kad tai egzistuoja kaip neapibrėžiama. Tame visiškai nėra jokios mistikos, tiesiog, kaip sakiau Menas objektyviai neegzistuoja, arba egzistuoja tik subjektyviai. Lygiai taip pat niekas negali apibrėžti ir raudonos spalvos, arba bet kokio kito pojūčio, lygiai taip pat aš galiu pasakyti, kad raudona spalva neegzistuoja, arba egzistuoja tik man, tau, arba jai. Su tuom čia ir pabaikim ir pereikim prie klausimo: Ką galima apibrėžti žodžiu menas?

Tegul tai bus mano atsakymas į klausimą – kas yra menas?

Geriausias būdas išnarplioti žodyje glūdinčią painiavą dažnai yra atsigręžti į patį žodį. Kaip atsitinka ta painiava? Juk negalėtų atsirasti žodis pavadinti kažkam ko iš tikrųjų nėra? Panašu, kad žodis atsiranda pavadinti kažką kas yra, o laikui bėgant dėl įvairių priežasčių jis praranda ryšį su tuom ir vartodami tą žodį, mes nebegalim sutarti apie ką kalbam. Kadangi nežinau iš kur pas mus atsirado žodis menas, pereisiu prie žodžio šedevras, kurį lydi panaši painiava mūsų visuomenėj – tikras šedevras tai menas, menas tai šedevras ir panašūs blablabla.

Įtariu mūsų šedevras yra pasiskolintas (vienas iš būdų nutraukti žodžio ir sąvokos ryšį) iš prancūzų chef-d’œuvre, kuris manau yra analogiškas kitų kalbų žodžiams – masterpiece, Meistershaft, obra maestra (nemoku nei vienos iš šitų kalbų, todėl jeigu klystu galit mane pakarti). Kitaip sakant žodis šedevras reiškia – meistro darbas. Tai nėra kažkoks mistinio “kūrybos” akto apraiškos ženklas, o jeigu norit kažkaip vadinti ir tai, tai galit sugalvoti savo žodį, bet abejoju ar rasit kažką apčiuopiamo į ką būtų galima atremti tą žodį.

Taigi – šedevras yra meistriškas darbas, ne meniškas kūrinys.

Kažkodėl “menininkai” nenori pripažinti, kad jų veikla yra amatas. Čia sutinku su Balthus’u, kad “menininkai” tiesiog užnuodija “amatą” su savo pretenzijom. Sakiau, kad nežinau iš kur lietuviai ištaraukė tą savo “menas”, bet kitos kalbos tą žodį perėmė iš lotynų “ars”, kuris reiškia “tvarkymas” (už klaidas galit karti, nes lotynų irgi nežinau). Tai jeigu grįžti prie meno, menas yra amatas, o amatas yra tvarkymas, vadinasi menas yra tvarkymas, tvarka yra menas, daryti meno kūrinį yra – tvarkyti, organizuoti, struktūrizuoti ir t.t. Tikras meno kūrinys yra meistro, gebančio meistriškai tvarkytis su savo amatu, dirbinys.

Žinau, kad daug yra nesutinkančių su tokia teorija, bet jeigu norit man kalbėti apie Meną, kaip “kažką”, tai pirma bent pasakykit, kas tai yra. O jeigu mene apčiuopiat kažką daugiau, nei amatą, būtinai pasidalinkit savo mintim.

:)

April 2nd, 2009 | Rubrika: CHAOSAS | Tags: | 20 Comments »

20 Comments on “menai ir Menas”

  1. 1 avis said at 22:25 on April 2nd, 2009:

    šiaip aš visiškai sutinku dėl amato. gaila, kad ne visi, kurie tą amatą daro tai supranta. toks jausmas, kad jie nuolatiniam čiakrų atsivėrimo procese. bet kaip mano draugas Olius sako, menininkas negali būti geras vadybininkas, o vadybininkas yra prastas menininkas.
    beje, turbūt labai į temą: užvakar valkiojaus po senamiestį su R. ir jis man liepė pasakyti apibrėžimą, kas yra kūryba ir kurti. susimoviau iškart.

  2. 2 admin said at 23:20 on April 2nd, 2009:

    Aš pataisyčiau tavo draugą Olių – geras amatininkas negali būti geras vadybininkas ir atvirkščiai :)
    o dėl kūrybos aš gi sakiau :) Sukurti – padaryti kažką, ko nebuvo. Kaip ugnis, nebūna nebūna, o paskui, kai užkuri tai jau ir būna.

  3. 3 admin said at 23:27 on April 2nd, 2009:

    Ir dar pataisyčiau taip: geras amatininkas negali būti geru vadybininku, kol yra geras amatininkas ir atvirkščiai. Kitaip sakant negali būti ir geras amatininkas ir geras vadybininkas vienu metu, o kadangi laiko padalinti viskam gali neužtekti, tai ir gali gautis nei šis nei tas. Ir dar, jeigu menininku vadinsim būtent gerą amatininką, vadinasi Olius neklydo.

  4. 4 avis said at 07:05 on April 3rd, 2009:

    kažkokia moralinė ramybė užlieja po šitokio nuomonių sutapimo :D

  5. 5 gogelmogel said at 08:09 on April 3rd, 2009:

    menas etimologiškai kažin ne nuo kokio manyti, numanyti, mintyti ? :> nu tipo pamatai kažką, ir sau kažką pamanai – žodžiu, penas dvasiai :]

  6. 6 artnews.lt said at 10:01 on April 3rd, 2009:

    asmeniskai niekada neatsakiciai i klausima “kas yra menas”, tad autoriui didelis respect uz bandyma.

    pastebejimui: vokieciai daznai sako “Kunst kommt von Können” – menas ateina (yra kyles) nuo gebejimo.

  7. 7 admin said at 10:35 on April 3rd, 2009:

    Greičiausiai, bus kažkas susiję su mintim, dar yra žodžiai menamas, omenys gal dar meniu :)
    radau tokį sirvydo paaiškinimą: “magister menusis kokio daykto mistras” tik nelabai iššifruoju ką jis galėtų reikšti :)

    O dėl apiprėžino, tai čia ne mano sugalvojimas “Plačiausia prasme menas yra geras pritaikymas priemonių siekiamam tikslui.” Tiesiog sakau, kad be šito, objektyviai daugiau niekas ta tema ir neegzistuoja.

  8. 8 punktyras said at 22:15 on April 3rd, 2009:

    Negaliu pasakyti, ar teisingai parašyti šedevrai ne mūsiškai, bet „gryžti“ parašyta tikrai neteisingai. Rašoma su nosine – grįžti.

    Maža garbė svetimom kalbom kalbėti, didi gėda savo gerai nemokėti
    (J.Jablonskis)

  9. 9 admin said at 23:03 on April 3rd, 2009:

    Neabejoju, kad tai nėra vienintelė klaida šitam rašliavojime, bet ačių ir už šią pastabą, pasitaisiau.

    Dar toks klausimas. Ar kartais nėra taip, kad didi gėda Jablonskio kalbos nemokėti?

  10. 10 Apyt said at 01:11 on April 4th, 2009:

    didelė gėda nemokėti “ačiū” parašyti ;))
    elementaru, daktare Vatsonai.

    vat vakar kaip tik labai galvojau apie meno paibrėžimą. Aš rašau eilėraščius. Ir rašau ne amatininkiškai, o iš įkvėpimo. T.y. nemoku jų taisyti jau parašytų, rašau pagauta kažkokio jausmo. Vat papuoliau į šių metų Poezijos Pavasario alamanchą. Ir susinervinau labai. Nes šiaip tai nesijaučiu verta vienoj vietoj su visokiais guru būti spausdinama. Bet paskui pasitariau su visokiais draugais ir nusiraminau.
    Buvo visokių nuomonių: kad vien tikėjimu savimi ir savo kūryba galima įpiršti visuomenei savo meno sąvoką, ir kad nuoširdumas svarbu, ir kad techniškumas svarbu, ir kad galima tiesiog rašyti taip, kaip žinau, kad patiktų visokiems ten kritikams (taip, mokėčiau imituoti, BET labai nesmagus procesas).
    Bet kas yra menas, o kas jau nebe, taip ir nenusprendėme.

    Na kol kas aš pati menu laikau tai, kas yra labai gražu, ypač gerai atlikta arba labai sukrečia.

    T.y. jei žmogus moka tobulai manipuliuoti kitais žmonėmis, tai irgi laikau menu :)

    aišku, kitas klausimas yra išliekamoji vertė.

  11. 11 Apyt said at 01:14 on April 4th, 2009:

    o kaip Avis sakė apie čakrų atsivėrimą – taip, aš rašau joms atsovėrus :) bet nuolat su jomis atviromis tai nevaikštau :)
    egzaltuoti žmonės visada juokingi ir netikri atrodo.

  12. 12 Karvė said at 04:15 on April 4th, 2009:

    Apyt, jei menu laikai tai, kas labai sukrečia, tai tada nerasi geresnio meno už kriminalines kronikas…

  13. 13 admin said at 11:18 on April 4th, 2009:

    Dar Apyt :), jeigu menu laikai tai kas gražu (šitoj vietoj galima klausti, ar gamtos objektai irgi menas?) arba tai kas ypač gerai atlikta, tai tada menu laikai amatą, ar ne? Jeigu bet kokį tobulą gebėjimą, net ir gebėjimą manipuliuoti laikai menu, vadinasi negali nesutikti, kad menas tai gebėjimo pasireiškimas, arba kitaip amatas?

    Šiaip manau, kad sąvoka amatas, pakankamai plati, kad į ją sutilptų ne tik sausa gamyba, bet ir tokie dalykai, kaip įkvėpimas ar jausmas, todėl visai nebūtina spekuliuoti čachrom :)

    Ar tai, kad rašai pagauta kažkokio jausmo, reiškia, kad tai visiškai nesusiję su jokiu technikos valdymu? Kas liktų iš tavo poezijos, jeigu staiga nebemokėtum sujungti veiksnio su tariniu?

  14. 14 Augis said at 15:30 on April 4th, 2009:

    Menas, mano manymu, yra tiesiog kūrybiškai realizuota mintis.

    P.S. raudoną spalvą galime apibrėžti RGB kodu :)

  15. 15 admin said at 16:52 on April 4th, 2009:

    “kūrybiškai realizuota mintis”, “geras pritaikymas priemonių siekiamam tikslui” tas pats š. Šiaip menas yra daugiau, bet apie tai nieko negalima pasakyti.

    RGB kodas raudoną spalvą apibrėžia tiek pat, kiek žodis “raudona”.

  16. 16 avis said at 23:09 on April 4th, 2009:

    kažkur jau per giliai kapstot.

  17. 17 baba_yaga said at 16:23 on June 7th, 2009:

    man menas yra įspūdis.

  18. 18 admin said at 16:49 on June 7th, 2009:

    bet įspūdis nepriklauso vien menui, tai kaip tada?

  19. 19 Augis said at 17:42 on June 7th, 2009:

    Tamsta admin, kam atmeti nuomones, nors pats atsakymo nežinai? RGB kodas šiaip yra daug daugiau nei tiesiog žodis “raudona”, juo galima sukurti tūkstančius raudonos spalvos atspalvių

  20. 20 admin said at 19:03 on June 7th, 2009:

    O, labas, tu apie kokias nuomones? tūkstančio spalvos atspalvių bus lygu tūkstančiui RGB kodų, ne vienam, bet tai esmė lyg ir ne tame


Leave a Reply